Monday, October 17, 2016

AKTIVITI MIX N MITCH

Pada 13 Oktober 2016, satu Kursus Dalaman  mengenai pengajaran dan pembelajaran Alaf ke-21 telah dijalankan di sekolah.. Kursus ini telah disampaikan oleh tiga oleh  Pegawai SISC+ dari Pejabat Pelajaran Daerah Kota Setar.





Saya cukup tertarik dengan maklumat yang disampaikan. Sebagai seorang guru, seharusnya kita perlu menyediakan diri dan menambahkan  pengetahuan kita tentang arus pengajaran pembalajaran yang terkini. Hal ini demikian supaya kita dapat menambah baik mutu dan tahap pengajaran kita dan seharusnya akan dapat menarik minat murid terhadap pengajaran kita dan seharusnya akan dapat meningkatkan pencapaian murid-murid terhadap pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan.


Melalui kursus ini,  saya telah mempelajari mengenai struktur pembelajaran koperatif. Sebenarnya banyak aktiviti yang menarik boleh dijalankan di dalam kelas semasa pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti-aktiviti ini  mementingkan penglibatan murid-murid. Pendekatan dan aktiviti yang inovatif dan kreatif ini menjadikan pengajaran dan pembelajaran aktif dan menyeronokkan.

Antara aktiviti yang menarik Mix  N  Match.
Saya telah melaksanakan aktiviti 'Mix N Match ini semasa mengajar murid-murid Tahun Lima.
Saya ingin mengajar topik Kata Majmuk. Berikut adalah aktiviti yang saya jalankan mengikut 'Mix N Match':

1. Membuat peta pemikiran iaitu Peta Alir bagi memudahkan yang mengandungi aturan yang perlu saya lakukan semasa melaksanakan Mix N Match.

2.  Murid diterangkan mengenai aktiviti yang akan dijalankan .

3. Murid diberikan kad yang mengandungi perkataan yang akan membentuk kata majmuk.

4.  Apabila guru menyebut  “Cari” murid-murid akan bergerak dan mencari murid lain yang memegang perkataan yang boleh membentuk kata majmuk.

5. Murid-murid akan memadankan kad dan  menyebut kata majmuk yang telah dibina.

6. Guru akan menulis kata majmuk yang disebut oleh murid pada papan putih.

7. Guru akan menyebut sekali lagi perkataan 'Cari' dan murid-murid sekali lagi akan bergerak dan mencari murid lain yang memegang perkataan lain yang sesuai bagi membentuk kata majmuk . Murid-murid akan memadankan perkataan dan membentuk kata majmuk.

8. Aktiviti ini boleh diulang beberapa kali sehingga murid-murid mampu mengumpul seberapa banyak kata majmuk .

9. Pada akhir pengajaran pembelajaran, murid-murid akan membaca semua kata majmuk yang telah disenaraikan tadi.

10. Sebagai aktiviti pengukuhan, murid-murid diberikan latihan yang bersesuaian. Antara latihan yang berkaitan ialah:

a.   murid melengkapkan ayat menggunakan kata majmuk yang betul.

b.  murid membina ayat menggunakan kata majmuk yang diberi.




























































 






 









No comments:

Post a Comment