Sebagai seorang guru yang mengajar Bahasa Melayu di Tahun 5 , saya
telah mencuba mengaplikasikan pengetahuan yang dipelajari semasa berkursus
dalam pengajaran dan pembelajaran di kelas.
Antara nya, saya telah menyediakan pengajaran berpusatkan murid,
menggunakan kaedah koperatif dan kontekstual .Dalam pengajaran
pembelajaran ini juga, saya telah menerapkan unsur KBAT
KBAT melibatkan kemahiran intelek yang tinggi. Kemahiran ini kebiasaan
melibatkan merujuk kepada empat aras teratas dalam Taksonomi Bloom iaitu
mengaplikasi, menganalisa, menilai dan mencipta.
KBAT ini juga mempunyai kelebihan lain iaitu dapat meningkatkan lagi
keupayaan dan kebolehan sedia ada pada murid. Mereka akan dapat mengawal,
memandu dan mengukur pembelajaran yang telah mereka kuasai. Kebolehan ini akan
menjadikan mereka lebih produktif dan berdaya saing. Seterusnya sudah tentu
dapat meningkatkan kefahaman dan memperkukuh pembelajaran dalam apa sahaja
perkara yang mereka pelajari nanti.
-
Bagi menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan murid
maka peranan guru sangat signifikan. Usaha ke arah itu perlu dilakukan secara
bersungguh-sungguh. Sebenarnya kemahiran berfikir ini bukanlah asing kepada
guru kerana mereka telah didedahkan tentang konsep dan kaedah kemahiran ini
semasa mengikuti latihan perguruan di maktab atau universiti suatu ketika
dahulu. Walau apa pun guru perlu terus ditingkatkan keupayaan kemahiran
berfikir mereka supaya dapat memberikan yang terbaik kepada murid dalam
pengajaran mereka.
Antara cara berkesan yang boleh
dilakukan untuk menerapkan KBAT dalam PdP ialah dengan mengemukakan
soalan-soalan yang berunsurkan KBAT semasa proses PdP dijalankan. Soalan
dikemukakan adalah soalan yang membolehkan murid untuk mengaplikasi,
menganalisa, mensintesis dan menilai suatu maklumat daripada sekadar menyatakan
semula fakta atau hanya mengingati fakta yang telah dipelajari.
Justeru, saya telah merangka rancangan pengajaran dan
pembelajaran yang mempunyai unsur-unsur ini.Berikut adalah contoh rancangan
pengajaran dan pembelajaran yang telah saya laksanakan.
HARI :
RABU TARIKH : 19/4/2016
|
|
Mata
Pelajaran / Kelas
|
Bahasa
Malaysia / 6 Maha Barathy
|
Tema/Tajuk
|
Hormati
Komuniti / Memupuk Perpaduan
|
Masa
|
10.15 - 11.15
|
Standard
Pembelajaran
|
3.3.3
Membina dan menulis jawpan secara kritis dan kreatif dengan betul
|
Objektif
Pembelajaran
|
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1.
membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul
berdasarkan teks yang dibaca.
|
Aktiviti
|
1, Murid-murid dan guru bersoal
jawab mengenai tajuk pelajaran pada hari ini.
2. Murid membaca petikan bagi
memahami cerita yang terkandung dalam petikan untuk mendapatkan maklumat.
3. Beberapa orang murid diminta
membina dan menulis jawapan pada papan putih berdasarkan soalan pemahaman
yang diberi.
4. Dalam kumpulan, murid-murid
berbincang dan menulis jawapan berdasarkan soalan yang diberi dalam kertas
sebak.
5. Wakil kumpulan membentangkan
hasil perbincangan kumpulan masing-masing.
6. Murid dan guru berbincang dan
memurnikan jawapan.
7. Murid menulis jawapan pada
lembaran kerja yang diedarkan secara individu.
8. Murid dibimbing membuat rumusan
mengenai tajuk yang dipelajari pada hari ini.
|
Pengisian
Kurikulum
|
Ilmu
: Pendidikan Moral, TMK
Nilai
: Bertindak bijak
KB :
Menganalisis, menjana idea
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
Celik
Kewangan : Mewujudkan strategi bagi
perlindungan identiti
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Teks
, gambar, kad ayat
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
|
|
Refleksi
|
Sebelum melaksanakan pengajaran di dalam kelas, saya telah menyenaraikan soalan-soalan yang akan saya ajukan kepada murid-murid. Kebanyakan soalan yang saya sediakan adalah soalan KBAT. Hal ini demikian supaya saya dapat menggunakan seberapa banyak soalan KBAT semasa pengajaran pembelajaran. Persediaan ini perlu bagi saya agar saya dapat menerapkan unsur-unsur KBAT ini dengan berkesan.
Persediaan ini nyata amat membantu saya melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan dan lancar.
No comments:
Post a Comment