Monday, October 17, 2016

KBAT


Sebagai seorang guru yang mengajar Bahasa Melayu di Tahun 5 , saya telah mencuba mengaplikasikan pengetahuan yang dipelajari semasa berkursus dalam pengajaran dan pembelajaran di kelas.
Antara nya, saya telah menyediakan pengajaran berpusatkan murid, menggunakan kaedah  koperatif dan kontekstual .Dalam pengajaran pembelajaran ini juga, saya telah menerapkan unsur KBAT 

KBAT melibatkan kemahiran intelek yang tinggi. Kemahiran ini kebiasaan melibatkan merujuk kepada empat aras teratas dalam Taksonomi Bloom iaitu mengaplikasi, menganalisa, menilai dan mencipta.

KBAT ini juga mempunyai kelebihan lain iaitu dapat meningkatkan lagi keupayaan dan kebolehan sedia ada pada murid. Mereka akan dapat mengawal, memandu dan mengukur pembelajaran yang telah mereka kuasai. Kebolehan ini akan menjadikan mereka lebih produktif dan berdaya saing. Seterusnya sudah tentu dapat meningkatkan kefahaman dan memperkukuh pembelajaran dalam apa sahaja perkara yang mereka pelajari nanti.
-           
Bagi menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan murid maka peranan guru sangat signifikan. Usaha ke arah itu perlu dilakukan secara bersungguh-sungguh. Sebenarnya kemahiran berfikir ini bukanlah asing kepada guru kerana mereka telah didedahkan tentang konsep dan kaedah kemahiran ini semasa mengikuti latihan perguruan di maktab atau universiti suatu ketika dahulu. Walau apa pun guru perlu terus ditingkatkan keupayaan kemahiran berfikir mereka supaya dapat memberikan yang terbaik kepada murid dalam pengajaran mereka.

            Antara cara berkesan yang boleh dilakukan untuk menerapkan KBAT dalam PdP ialah dengan mengemukakan soalan-soalan yang berunsurkan KBAT semasa proses PdP dijalankan. Soalan dikemukakan adalah soalan yang membolehkan murid untuk mengaplikasi, menganalisa, mensintesis dan menilai suatu maklumat daripada sekadar menyatakan semula fakta atau hanya mengingati fakta yang telah dipelajari.

Justeru, saya telah merangka  rancangan pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai unsur-unsur ini.Berikut adalah contoh rancangan pengajaran dan pembelajaran yang telah saya laksanakan.



HARI      :  RABU                       TARIKH : 19/4/2016
Mata Pelajaran / Kelas
Bahasa Malaysia / 6 Maha Barathy
Tema/Tajuk
Hormati Komuniti / Memupuk Perpaduan
Masa
10.15  - 11.15
Standard Pembelajaran
3.3.3  Membina dan menulis jawpan secara kritis dan kreatif dengan betul

Objektif Pembelajaran
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1. membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul berdasarkan teks yang dibaca.

Aktiviti
1,  Murid-murid dan guru bersoal jawab mengenai tajuk pelajaran pada hari ini.
2.  Murid membaca petikan bagi memahami cerita yang terkandung dalam petikan untuk mendapatkan maklumat.
3.   Beberapa orang murid diminta membina dan menulis jawapan pada papan putih berdasarkan soalan pemahaman yang diberi.
4.   Dalam kumpulan, murid-murid berbincang dan menulis jawapan berdasarkan soalan yang diberi dalam kertas sebak.
5.  Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan kumpulan masing-masing.
6.  Murid dan guru berbincang dan memurnikan jawapan.
7.  Murid menulis jawapan pada lembaran kerja yang diedarkan secara individu.
8.  Murid dibimbing membuat rumusan mengenai tajuk yang dipelajari pada hari ini.
Pengisian Kurikulum
Ilmu :   Pendidikan Moral, TMK
Nilai :  Bertindak bijak
KB   :  Menganalisis, menjana idea
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Celik Kewangan :  Mewujudkan strategi bagi perlindungan identiti
Bahan Bantu Belajar
Teks , gambar, kad ayat

Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran


Refleksi



 

 Sebelum melaksanakan pengajaran di dalam kelas, saya telah menyenaraikan soalan-soalan yang akan saya ajukan kepada murid-murid. Kebanyakan soalan yang saya sediakan adalah soalan KBAT. Hal ini demikian supaya saya dapat menggunakan seberapa banyak soalan KBAT semasa pengajaran pembelajaran. Persediaan ini perlu bagi saya  agar saya dapat menerapkan unsur-unsur KBAT ini dengan berkesan.

Persediaan ini nyata amat membantu saya melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan dan lancar.

No comments:

Post a Comment